1. Oferta inwestycyjna
samorządu – sprzedać, ale co? Czy każda gmina
ma coś do
zaoferowania inwestorom?' |
- warsztaty: 2 dni. |
Rzecz dotyczy przygotowania i
gotowości oferty nieruchomości z przeznaczeniem
dla
potencjalnych oferentów biznesowych, technik przygotowania i
przedstawienia oferty inwestycyjnej. Zajęcia warsztatowe
polegają na przygotowaniu modelu oferty inwestycyjnej,
określeniu przewag i braków oferty, przekazaniu wiedzy
dotyczącej stosowanych technik promocji, wyboru targów i
list adresowych. Kiedy można określić gotowość inwestycyjną
danej oferty? Jakie są standardy zapytań biznesowych
i
odpowiedzi strony samorządowej? Czy są inwestycje, których
należy unikać?
Jak sprawdzić partnera, jak to robią inni?
|
2.
Bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ) - wyzwanie dla
samorządu |
- warsztaty i wykłady: 1-2-3
dni. |
Analiza tendencji inwestycyjnych
w Polsce, odniesienia do samorządu, sukcesy
i porażki
Polski, studia przypadków udanych projektów w których
samorząd odegrał rolę stymulującą wobec BIZ, analiza
możliwości samorządu terytorialnego w grze biznesowej.
Doświadczenia polskich samorządów, wiedza na temat
inwestorów poszczególnych nacji (np. Japończyków,
Amerykanów, Niemców etc.). Gdzie złożyć ofertę dla
inwestorów zagranicznych, jakie są wymagania wobec takich
opracowań
i ich obsługi? Czym różnią się modele inwestowania
poszczególnych nacji, jak się
do tej różnorodności
przygotować?
|
3.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne (PPP) w Polsce – wyzwania i
szanse
dla partnerów kontraktu |
- warsztaty: 1-2-3 dni. |
Moda na PPP a realia polskie.
Ustawa o PPP, montaż finansowy PPP w kontekście
UE,
oczekiwania i możliwości stron PPP, warsztaty decyzyjne pt.:
'Czego wolno
mi chcieć w PPP?' Omówiony zostanie też stan
prawodawstwa wprowadzającego
PPP do obiegu prawnego w
Polsce - Ustawa o Publiczno-Prywatnym Partnerstwie
wraz z
aktami wykonawczymi. Wskazane zostaną zagadnienia ‘barier mentalności’,
która stanowi najpoważniejszą przeszkodę w angażowaniu
środków prywatnych
w inwestycje publiczne. Określone obszary
odpowiedzialności i ryzyk dla stron kontraktu PPP, środowisk
zainteresowanych projektem, specyficznych obszarów
ich
aktywności.
|
4. 'Obsługa inwestora
w gminie – co oferować, jak informować, gdzie szukać
kontaktów?' . |
- wykład, warsztaty: 1-2-3 dni. |
Warsztaty poświęcone uprawnionym
oczekiwaniom biznesu wobec samorządu terytorialnego,
informacja i komunikacja w gminie, możliwości relacji
biznes-samorząd. Jak obsługiwać interesantów biznesowych?
Standardy sekretariatu, materiałów promocyjnych, logotypów i
rozwiązań graficznych stosowanych w korespondencji...
Programy całościowo przygotowujące jst do obsługi biznesu:
GPI, Gmina Fair Play
etc. Omówiona zostanie też zasadność
(bądź jej brak) wyjazdów na targi, wystawy,
misje
gospodarcze w określonej sytuacji jst.
|
5. Sztuka prezentacji
- jak przygotować i jak przemawiać z sukcesem? |
- wykłady i warsztaty: 1-2-3-4 dni. |
Rzecz dotyczy przekazania
wiedzy o technikach przygotowania wystąpień publicznych,
ćwiczenia poświęcone przygotowaniu wystąpień (zagadnienia
mowy ciała, zarządzania czasem i przestrzenią etc.). W
zajęciach praktycznych
i warsztatowych zostają przygotowane
prezentacje grup, które następnie zostają wygłoszone i
ocenione przez uczestników. Możliwość nagrania wystąpień.
Uwagi praktyczne o problemach, na które natrafiają
prowadzący szkolenia, występujący publiczne urzędnicy etc.
|
6.
Negocjacje z partnerem biznesowym – twardo, czy miękko
negocjować
w imieniu gminy? |
- wykłady i warsztaty: 1-2-3
dni. |
Techniki negocjacyjne,
zwyczaje biznesowe i różna podejście do negocjowania.
Elementy obsługi inwestora, budowanie przewag własnych,
wskazanie grup negocjacyjnych w urzędzie gminy. Elementy
promocji gospodarczej, podejścia
do zagadnień negocjowanych,
analiza przypadków i doświadczeń polskich
i zagranicznych.
Trenerzy przygotowuję obszary możliwych porozumień, analiza
grup interesów, określanie słabości i mocnych stron
negocjacyjnych. Analiza przypadków negocjacji biznesowych.
|
7. Intro do UE -
miejsce jst systemie funduszy strukturalnych |
- wykłady i warsztaty: 2-4 dni. |
Przedstawienie zasad działania
i interwencji funduszów Wspólnotowych w kraju członkowskim.
Interwencja funduszy (ESF, ERDF etc.). Przedstawienie
systemu absorpcji środków w Polsce, omówienie wniosków i
zasad ich przygotowania. Dokumenty krajowe (NSS, SRK, PWW,
NPR - 2004-2006, programy
operacyjne, dokumenty wspierające beneficjenta końcowego w
aplikowaniu etc). Praktyka aplikacyjna w ramach ZPORR,
praktyka przygotowania i wyboru źródeł wsparcia. Praktyczna
analiza dokumentacji programowej i wspólne przygotowania
wniosków aplikacyjnych adresowanych dla jst.
|
8. Praktyka pisania
wniosków w projektach adresowanych do jst w aspekcie
ich
przyszłego monitorowania i kontroli przez instytucje
uprawnione |
- wykłady i warsztaty: 1-2-3
dni. |
Na podstawie dostępnych
dokumentów grupa warsztatowa pracuje nad wnioskiem
o środki
ERDF, ESF lub Funduszu Spójności. Analiza projektów w oparciu o Metodę Aktywnego
Planowana Strategicznego (MAPS) – wypracowanie stanowisk
realizacji programów, Matryca logiczna i wskaźnikowanie.
Harmonogram i kosztorysy projektów, elementy monitoringu
inwestycyjnego w kategoriach projektu z funduszy
europejskich. Standardy
monitoringu i systemy zabezpieczające wpisane w umowy i
dokumenty programowe.
|
9. System promocji w
jst – fanaberia czy konieczność? |
- wykłady i warsztaty: 1-2-3 dni. |
Organizacja wydziału promocji
w gminie, budżetowanie, oczekiwania i obowiązki, zasady
współpracy z mediami i partnerami w projektach. Oczekiwania
wobec
przekazu promocyjnego. Zasady formułowania przekazu
promocyjnego. Promocja ogólna
a promocja gospodarcza,
wizerunek urzędu gminy, praca na rzecz decydenta gminnego.
Radny partner w promocji jst. Sytuacja kryzysowa i
perspektywa wyborcza – jak sobie z tym radzić?
|
10. Polityka
informacyjna jst – czy potrzebny nam rzecznik prasowy, a
jeśli tak, to kto to ma być i czym się zajmować? |
- wykłady i warsztaty: 1-2 dni. |
Szkolenie przeznaczone dla
rzeczników prasowych i osób dbających o PR urzędu
gminy
(asystenci decydentów wykonawczych). Jak formułować przekaz
dla mediów? Wywiad, spotkanie, konferencja prasowa. Zasady
dobrego wywiadu. Jak działa 'dziennikarz z moich
stron'... Jak mierzyć własną skuteczność? Czy szata
zdobi człowieka? Walczyć czy ułaskawiać nieprzychylne media.
Jak radzić sobie w sytuacjach kryzysowych? Kto ma rację:
władza kontra ‘niezależny’ dziennikarz?
Analiza przypadków i doświadczeń samorządowych.
|
11. Jak przygotować i
uzbroić teren inwestycyjny za środki zewnętrzne? |
- wykłady i warsztaty: 1-2 dni. |
Szkolenie dla jst
zainteresowanych przygotowaniem terenów inwestycyjnych pod
potrzeby wybranych grup inwestorów. Określenie możliwości
wsparcia projektów infrastrukturalnych środkami dostępnych
źródeł finansowani europejskiego
i krajowego. Projekty ‘do
wzięcia’ w ramach sytemu wsparcia UE.
Infrastruktura generująca zysk w kategoriach projektu
europejskiego, kwalifikowalność kosztów, praktyka
przygotowania wniosków aplikacyjnych.
|
12. Zarządcy dróg
publicznych w projektach europejskich |
- wykłady i warsztaty: 1-2 dni. |
Szkolenie dla zarządców dróg
publicznych. Wskazanie możliwości pozyskania środków pod
kontem tego rodzaju infrastruktury. Wprowadzenia w
zagadnienia standardu projektu i aplikacji w ramach systemu
wsparcia w Polsce. Kwalifikowalność kosztów, dokumenty
programowe, wskaźnikowanie produktu-rezultatu-oddziaływania
w projektach infrastruktury drogowej.
|
13. Ciepłownictwo –
jak pozyskać środki UE na tę trudną branżę? |
- wykłady i warsztaty: 1-2 dni. |
Operatorzy usług
ciepłowniczych i ich miejsce w systemie wsparcia w
obecnej perspektywie finansowej w Polsce. Gdzie są na ten
cel środki? Jak i gdzie aplikować? Kwalifikowalność kosztów,
standardy przygotowania wniosków, beneficjenci działań,
dokumenty programowe i standardy realizacji projektów.
|
14. Małe i średnie
przedsiębiorstwa – beneficjenci projektów europejskich |
- wykłady i warsztaty: 1-2 dni. |
Miejsce sektora MSP w systemie
wsparcia europejskiego. Projekty dla MSP: ludzie
i środki
trwałe – w ramach ERDF i ESF. Gdzie i jak aplikować,
standardy wniosków
dla poszczególnych działań, dokumentacja
towarzysząca, terminy... Od kiedy można ponosić koszty?
Karta MSP i inne dokumenty określające role MSP we
Wspólnocie Europejskiej.
|
15. Projekty europejskie -
metodologia i zasady przygotowania projektu
aspirującego do wsparcia europejskiego |
- wykłady i warsztaty: 1-2 dni. |
Rzecz dotyczy oczekiwań i
standardów projektów aspirujących do wsparcia europejskiego.
Jak organizować zespół zarządzający projektem, jakie są
wymagania formalne organizacji zespołu pracującego nad
projektem, komunikacja, przyczyny niewydolności tego typu
struktur. Zarządzanie projektem europejskim, dokumentacja
dla poszczególnych rodzajów projektów. Ocena projektów,
zobowiązania wynikające
z umowy pomiędzy beneficjentem a
instytucjami włączonymi w zarządzanie środkami europejskimi.
|
16. Możliwości
finansowania przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska
ze
środków Wspólnoty Europejskiej - biznes i operatorzy
publiczni |
- wykłady i warsztaty: 1-2 dni.
(Program do uzgodnienia) |
Problematyka wsparcia
projektów została opracowana z punktu widzenia przyszłego
ich rozliczenia. Przedstawiany jest system wsparcia oraz
jego filozofia, a następnie wnioski adaptowane do możliwości
i obowiązków podmiotów uprawnionych do aplikowania. Stąd
zagadnienia techniczne procesu aplikacji, zarządzania i
rozliczania wsparcia (kwalifikowalność kosztów, załączniki,
monitoring, ewaluacja, ocena wniosków, promocja, wnioski o
refundację etc.) w ramach programów operacyjnych nowej
perspektywy.
|
17. Możliwości
finansowania przedsięwzięć z zakresu kultury ze środków
Wspólnoty Europejskiej - operatorzy publiczni |
- wykłady i warsztaty: 1-2 dni.
(Program do uzgodnienia) |
Jak określa kulturę UE, jakie
zagadnienia w niej mieści i gdzie szukać wsparcia? Na jakie projekty 'czeka' system? Wykład jest
skierowany do operatorów usług tego typu. Stąd zagadnienia
techniczne procesu aplikacji, zarządzania i rozliczania
wsparcia (kwalifikowalność kosztów, załączniki, monitoring,
ewaluacja, ocena wniosków, promocja, wnioski o refundację
etc.) wybranych programów operacyjnych
i mechanizmów
finansowych.
|
|
|
|
|